Friday 16 October 2020

LİHTENŞTAYN Liechtenstein 🇱🇮 2012

6 ülkenin göğü altında seyreylediğimiz 2012 model yılı Avrupa seyahatimizin ikinci ülkesindeyiz: Liechtenstein ya da dilimiz döndüğünce LİHTENŞTAYN.

Seyrüsefer eylemeden önce gün be gün seyahat planını (yani itenary) hatırlayalım:

1. 23 Ağustos 2012... 🇹🇷 İstanbul - Zürih İSVİÇRE 🇨🇭
  2. Zürih İSVİÇRE 🇨🇭- Triesenberg LİHTENŞTAYN 🇱🇮 - Feldkirch AVUSTURYA 🇦🇹 -Triesenberg LİHTENŞTAYN 🇱🇮
  3. Triesenberg - Vaduz LİHTENŞTAYN - Heidi Land & Lugano İSVİÇRE
  11. 2 Eylül 2012... Roma İTALYA - İstanbul TÜRKİYE 🇹🇷

KISACA LİHTENŞTAYN

Nerede

Orta Avrupa’nın güney batısında, Alpler’in tepesinde yer alan ülkenin komşuları, İsviçre ve Avusturya. Biz de zaten seyahatimiz esnasında bu minik ülkeye İsviçre’den geçtik. Sonra bir koşu Avusturya’ya gidip geldik ve ardından da tekrar İsviçre’ye döndük.

Yüzölçümü ve Nüfus:

Türkiye 783.562 kilometrekarelik bir ülke. Lihtenştayn ise sadece 160. Bin falan değil sadece yüz altmış. Bu kadar küçük ülkelere mikro devlet deniyor.

Ülkenin nüfusu ise sadece 40.000.

Başkent:

İşte kare bulmacalar ve Kim Milyoner Olmak İstemez😊 yarışmalarında sorulabilecek bir başkent: Vaduz.

Yönetim Şekli:

Ülkenin resmî adı Lihtenştayn Prensliği. Ülke, meşrûtiyet ile yönetilen bir prenslik. Anayasal monarşinin temel olduğu bir parlamenter demokrasi sözkonusu.

Dil:

Lihtenştayn, Almanca konuşulan bir minik ülke.

Din:

Ülkenin tarihçesinden de anlaşılacağı üzere Roma Katolik Kilisesine bağlı.

Para:

CHF olarak bilinen İsviçre Frangı bu ülkede 1921 yılından beri kullanılıyor.

Evvelinde ise Lihtenştayn Kronu adıyla bir para kullanımı olmuş.

Bu yazıyı hazırladığım Ekim 2020 itibariyle İsviçre Frangının Türk Lirası karşılığı 8.68 TL.

Seyahat zamanımız olan 2012 yılında 1 CHF=2 TL’ymiş. (Maestro, şöyle efkarlı bir müzik çal arkadan 🎶 😓)

Vize:

Ülke, tıpkı İsviçre gibi, AB üyesi olmamakla birlikte hem Shengen hem de Avrupa Ekonomik Alanı’na dahil. Haliyle de Shengen vizesi sahipleri ülkeye bu vizeyle giriş yapabiliyor. Gerçi şu anda pandemi nedeniyle her ülke konsolosluğunun farklı uygulamaları olabilir. Seyahat tarihimizdeki uygulama bu şekildeydi.

Kısa Tarihçe:

Ülkeye adını veren Liechtenstein Ailesi, vakti zamanında ( 12. Yüzyıl) ülkenin şu anki yerinden uzakta, Avusturya’daki aynı isimli şatolarında otururmuş. Bölgede çok sayıda arazi sahibi olmakla birlikte bu araziler o dönemin daha kıdemli  derebeylerine bağlı kalmış. Güç, söz ve Meclis’te sandalye sahibi olmak isteyen aile, aramış taramış ve nihayetinde arada derebeyi olmayan, doğrudan Kutsal Roma İmparatorluğu’na bağlı toprakları satın almayı başarmış. Tarih 23 Ocak 1719’u gösteriyormuş. Gerçi prensler ülkelerini almış ama taşınmaları 120 yıl sonra olmuş.😊

1. Dünya Savaşı sonuna kadar Avusturya Macaristan İmparatorluğu’na bağlı kalan ülke, Avrupa’nın bağımsızlığını son kazanan egemen ülkesi.

İkinci Dünya Savaşı’nda tarafsız kalsa da ardından ekonomik zorluklar çeken ülke, bunun üstesinden başarıyla gelir. Lihtenştayn Prensi, serveti ile dünyanın sayılı zenginleri arasında yer alıyor.

Nesi Ünlü?

Bana göre ülkenin en ünlü yanları coğrafi büyüklüğü ve yapısı ile ilgili.

🇱🇮 Burası Dünyanın en küçük 5. ülkesi. İlk 4 kim diye merak edenlere hemen liste gelsin.

1. Vatican
  2. Monaco
  3. Tuvalu ( Orası da neresi diye sorduğunuzu duyar gibiyim. Hawaii tarafları desem😊)
  4. San Marino
  5. Liechtenstein

İşin güzel tarafı, bu seyahatimize “En Küçükler Listesi”nin 3 elemanı dahil: Vatican, San Marino ve Liechtenstein.

Monaco’yu ise bu seyahatten bir sonraki sene, Fransa’ya yaptığımız seyahat esnasında görme şansımız oldu. Tuvalu? Orası şimdilik beklesin.

🔐 🔒 Özbekistan ile birlikte Dünyanın iki kez kara ile kilitlenmiş yani landlocked ülkesi. Bu ne demek? Hatırlarsak, bir ülkenin denize sınırı yoksa ona landlocked deniyor. Ülke İsviçre ve Avusturya arasında landlocked ve ayrıca İsviçre ile Avusturya da landlocked ülkeler. Böylece Lihtenştayn iki tur kilitlenmiş durumda.

💰 Ülkenin ünlü bir özelliği de çok sayıda özel bankaya sahip olması.

💎 Lihtenştayn Prensi’nin dünyanın en zengin ilk 10 kişisi arasında olduğuna daha önce değinmiştim.

🖼 Ülke, Dünyanın sayılı sanat koleksiyonlarından birine sahip ki kanımca prensin zenginliğinin bir kısmını da bu oluşturuyor. İşin ilginç tarafı ise eserlerin Viyana’daki Liechtenstein Müzesi’nde sergilenmesi.

Bu cüssesi küçük serveti büyük ülkede geçirdiğimiz 2 kısa günün kısa notları için günlüğüme göz atalım.

SEYAHAT GÜNLÜĞÜ

24 Ağustos Cuma

Zürih İSVİÇRE - Triesenberg LİHTENŞTAYN

Zürih’teki keşif gezimizin ardından, bir kuş misali süzülerek başka bir ülkeye geçeceğiz.

Zürih ile Lihtenştayn’ın başkenti Vaduz arası sadece 109 km. Lihtenştayn’ın 160 kilometrekarelik bir ülke olduğunu hatırlarsak, bu kadar yakın ve bu kadar minik bir ülkeyi görme şansını değerlendirmemek yazık olurdu.

Öğleden sonra Avis’ten teslim aldığımız aracın rezervasyonunu çok önceden, Türkiye Ofisi aracılığıyla yapmıştım. Eşyalarımızı yerleştirip, aracımızın sağını solunu kontrol ettikten sonra Liechtenstein yollarına koyulduk.

( Aracı ertesi gün akşam Lugano'da teslim ettik. Yani 2 günlük bir kiralama. Ardından İtalya Como'da tekrar kiralama yapıp 5 gün sonra Roma’da teslim ettik ve kredi kartı ekstremize yansıyan rakam 659 TL oldu ki o dönemin Euro kuru gözetildiğinde 287 Euro, İsviçre Frangı kuru gözetildiğinde ise kabaca 330 CHF ediyor. Bugüne kadar bir çok ülkede araç kiraladık ve çoğunda da eğer varsa Avis’i tercih ettik. Bu, Avis ile son çalışmamız oldu. Gerçi yaşadığımız olay doğrudan Avis ile ilgili olmasa da benim gözümde AVİS de sorumlu. Olay, seyahatin Floransa ayağında yaşandığı için o konuya İTALYA bahsinde detaylı değineceğim. Yine de yeri gelmişken söyleyeyim, İtalya’da araç kiralayacaksanız 1 değil 1000 kez düşünün.)

Konaklama

Otelimiz Oberland’ı bulmamız biraz maceralı oldu. Fakat bulunduğu Triesenberg çoook güzel, Avusturya Alplerine sırtını dayamış, bulutların üzerinde, dünya güzeli bir kent-cik. Otelimiz de odalar da muhteşem. Burası minicik bir otel. Ayrıca aracı park etmek için de alanı var. İlk başta bu konuya pek dikkat etmemiştik ama Avrupa’da seyahat ederken konakladığınız yerin park alanı olup olmaması ve tabii ki beraberinde de park ücreti verip vermeyeceğiniz konusunun hayati önemi yavaş yavaş ortaya çıkmaya başlıyor. (Otel için 139 CHF yani o dönemin kuru ile 278 TL ödedik. )

Otel aramalarında şehir olarak başkent Vaduz’u yazmış, bu otel karşıma çıkınca da fotoğraflarını çok beğenmiştim. Adreste Triesenberg yazmasını da hiç merak etmedim. Sanki İstanbul için bakmışım ve karşıma Kadıköy gelmiş gibi düşündüm. Oysa burası başkentten 10 km. uzakta. Ülkenin eni boyu 160 kmkare olduğunu düşününce epey bir mesafe😊

İyi ki de burası denk gelmiş. Bu sayede, irtifası daha az ve düz bir yerleşimi olan başkent yerine, dağların tepesindeki bu büyüleyici yere geldik.

Akşam Yemeği

“Rüya gibi bir yere geldik.” nidalarıyla sevinç içinde dolanırken, yaklaşan akşam yemeği için tavsiyelerini alma adına otel resepsiyonuna gittik ve duyduklarımıza inanamadık. Otel görevlisi önce “Arabanız vardı değil mi?” diye teyid edip hemen ardından da “Bu durumda akşam yemeği için en iyi seçenek Avusturya” demesin mi? Biz mekan soruyoruz akşam yemeği için adam ülke öneriyor.

Haliyle Lihtenştayn’dayken akşam yemeğini de orada bir yerde yemeği tercih ederdik ama bizzat ülke vatandaşı, konuğu olan misafire Avusturya’yı önerince biz de meraklandık. Ayrıca da bu seçenek çok havalı duruyordu. 😊

İşin Avusturya ( Feldkirch) kısmı bir sonraki BLOG yazısında.

25 Ağustos Cumartesi

Vaduz LİHTENŞTAYN - Heidiland İSVİÇRE

Uyanıp perdeleri araladığımızda öyle bir çığlık attık ki! Resmen bulutların üzerindeyiz. Hemen dışarı fırladık ve doğanın, dağların, bulutların güzelliğini zihnimizin kıvrımlarına, kalıcı hatıra dosyalarına😊 yerleştirdik. Gördüğümüz güzelliğin beraberinde sabahın o insanı dinçleştiren serinliği ve havanın tertemiz kokusu ömre bedel. İnsana o anda Dünyada dağlardan ve bulutlardan daha güzel bir şey yokmuş duygusu veriyor.

Bulutların Üzerinde Kahvaltı

Ruhumuz doymuş bir şekilde bu güzel ahşap otelimize geri döndük ve tam bu doygunluğa yaraşır, nefis bir kahvaltı ettik. Kahvaltıda özellikle peynir çeşitleri çok göz dolduruyordu.

Otelin kurucusu, Liechtenstein’ın ilk ve tek olimpiyat madalyası sahibi bir kayakçıymış. Gerçekten de çok şanslıyız. Hem olağanüstü güzel bir yere geldik, hem de bu ülkede geçirdiğimiz tek gecede çok ama çok özel bir mekanda kaldık.

Başkent Vaduz

Bu tamamen tesadüf eseri geldiğimiz minik yerleşim Triesenberg’in ardından başkent Vaduz’a gittik.

Dağların tepesinde, bulutların üzerinde başlayan bir sabahın ardından Vaduz tam bir vadi yerleşimi.

Meydanların genişliği çok etkileyici. Şehrin merkezini oluşturan alanda adeta bir açıkhava bienali varmışçasına heykeller mevcut. Oldum olası heykelleri severim. Bulunduğu yere inanılmaz bir estetik kazandırır.

Ülkemizde bir çok şehrin, ilçenin gelişen belediyecilik anlayışı sayesinde meydanları, sokakları heykeller ile doldurması tesadüf değil ki bunun en güzel örneği Eskişehir.

Pul Cenneti

Liechtenstein, pulseverler için bir cennet. Hem çok güzel pulları var hem de bu derece minik bir ülkenin puluna sahip olmak bir pul koleksiyoner için çok özel.  Artık eskisi kadar peşinde olmasak da geçmişten kalan bir pul koleksiyonumuz var evimizde. Şimdi bu koleksiyona Lihtenştayn pulu da dahil oldu. Zaten otelimizdeyken de koridorlar pul tabloları ile çevrelenmişti.

İsviçre’nin o telaşsız, insanı sükunete çağıran havasını içimize çekmişken Lihtenştayn’da iyice demlendik. Huzur denen nimet tüm hücrelerimize işledi. İyi ki gelmişiz, görmüşüz, yaşamışız.

Lihtenştayn’a Veda

Bu tatlı huzuru kucaklayıp çocukluğumuza doğru bir yolculuğa çıkıyoruz. İstikamet tekrar İsviçre. Heidi ile randevumuz var. Yine dağlardayız. Heidi’nin dağlarında....